شهروند الکترونیک

شهروند الکترونیک

آموزشگاه علم آسان در راستای تحقق فرهنگ شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک دوره هایی برگزار می کند که در این دوره ها تمام مسایل مهم مربوط به فرهنگ شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک آموزش داده می شود. با ثبت نام در این دوره می توانید از مزایای این دوره آموزشی بهره مند شوید.

اهمیت الکترونیکی شدن

امروزه با رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و همه‌گیر شدن اینترنت دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی بستری را برای مخاطبان خود فراهم کرده‌اند که به کمک آن فرآیند‌های خدماتی و اطلاع‌رسانی تا حد زیادی ساده شده و مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مقصود خود می‌رسند. این بستر سبب ایجاد مفهومی به نام شهروند الکترونیک در کنار خود شده است. در واقع شهروند الکترونیک همان مخاطبی است که قرار است از این امکانات استفاده کند تا زندگی ساده‌تری را داشته باشد. در یک کلام می‌توان گفت که این پدیده حاصل تکامل فناوری اطلاعات و ارتباطات و همه گیر شدن آن در جوامع بشری است. مفهوم شهروند الکترونیک با تکیه بر فناوری‌های نوظهور و شبکه جهانی اینترنت، در تلاش برای ارائه خدمات گوناگون با حداکثر سرعت و حداقل هزینه از طریق یک بستر الکترونیکی به شهروندان است.

 

مفهوم شهروند الکترونیک تعریف‌کننده سبک جدیدی از زندگی است که مزایای زیادی دارد و زندگی را آسان‌تر می‌کند. زندگی که در آن عادت‌های قبلی از جمله ایستادن در صف‌های طولانی، انجام امور بانکی به صورت حضوری و غیره کم‌رنگ‌تر شده و حتی ممکن است به کلی از یاد برود. شهروند الکترونیک پدیده‌ای است که کشور‌های درحال توسعه نیز هم‌اکنون با آن مواجه هستند و در کشور‌های توسعه یافته با جدیت بیشتری در حال رشد است.

امروزه با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، از طریق آنلاین کردن اطلاعات عمومی و مبادله ها، یک دولت به شهروندان این امکان را می دهد که دسترسی آسان تری به خدمات عمومی و همچنین تعاملات بی واسطه تری با ادارات رسمی، داشته باشند. در شهر الکترونیک تحولات عظیم جامعه، شهروندان را به سمتی سوق می دهند که مهارت زیستن در چنین شهری را پیدا کنند. به طور کلی، آنچه قابل توجه است این هست که آموزش شهروند الکترونیک یکی از کلیدی ترین و مهم ترین پارامترهایی است که در موفقیت اعضای جامعه و در نتیجه شهر الکترونیک مرثر است.

مفهوم شهروند الکترونیک

 این مفهوم پدید آورنده سبک جدیدی از خدمات و به تبع آن زیرساخت‌های شهری و نوآورانه شده که خود منجر به پیشرفت سریع‌تر بشریت و گذر از عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود. شهروند الکترونیک محدود به خرید‌های اینترنتی و یا استفاده از خدمات برخط دولت‌ها نمی‌شود. شهروند الکترونیک سبک زندگی متفاوتی را نسبت به شهروندان نسل قبل‌تر از خود تجربه خواهد کرد. این سبک زندگی متفاوت بسیار کارآمدتر و پرسرعت‌تر از زندگی گذشته است.

دولت الکترونیک

دولت الکترونیک یک سازمان دولتی مجازی است که به ارائه خدمات دولتی مختلف به صورت مستقیم به عام مردم، شرکت‌های تولیدی و تجاری به صورت شبانه‌روزی و در تمام طول هفته می‌پردازد.

دولت الکترونیک با به کارگیری فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف دولت به‌منظور افزایش بهره‌وری و ارتقا سطح خدمات‌رسانی به مردم، بهبود کارایی واثربخشی خدمات و افزایش مشارکت مردم در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی ایجاد شده است.

شهروند الکترونیک در ایران

ایران هم در چند سال اخیر پیشرفت زیادی در این زمینه داشته است و طرح‌های زیادی برای ایجاد کردن این سبک زندگی ایجاد شده اند. در کشور ما تا به حال در بسیاری از بخش‌ها،کاربردهای مورد نیاز در حوزه‌های مختلف تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک و … شناسایی و ایجاد گردیده است که با استفاده از زیرساخت ‌های فعلی فناوری اطلاعات کشور و بسترهای فنی، حقوقی، فرهنگی، اقتصادی فعلی تا حدودی قابل پیاده‌سازی می باشد. مساله کم و بیش گریبان گیر تمامی کشورهاست. همچنین باید در نظر بگیریم که برخی از کاربردهایی که تابه حال ایجاد گردیده با اصل قابلیت استفاده سازگاری چندانی ندارند و در واقع بار چندانی را از دوش کاربر نمی کاهد. به هر حال هم اکنون کاربران اینترنت در ایران با کاربردها و خدمات برخط زیادی که قابلیت استفاده مطلوبی نیز داشته باشند روبرو نیستند و طبیعتاً استفاده از این خدمات را نیز فرا نگرفته‌اند.

 

مشکل اساسی در بحث شهروند الکترونیک در کشور ما، عدم دسترسی به خط ارتباطی اینترنت با سرعت مناسب است. متاسفانه در بسیاری از کاربردها، خصوصاً کاربردهایی که کاربر نیاز به دریافت یا ارسال حجم عظیمی از ارتباط دارد به دلیل کند بودن خطوط ارتباطی و مقدور نبودن برقراری ارتباط به نحو مطلوب و یا حتی در صورت برقراری ارتباط زمان و هزینه زیادی که در بر دارد باعث می شود کاربر روشهای سنتی را ترجیح می دهد.

 

همچنین عدم آشنایی عموم مردم خصوصاً کسانی که بیشتر در جامعه فعالیت دارند با کامپیوتر و عدم دسترسی ایشان در زمان های ضروری به کامپیوتر و اینترنت در توسعه شهروند الکترونیک مزید بر علت شده است.

ایران، دارای جمعیت جوان و به نسبت تحصیل کرده و با هوشی است،بنابراین ما از پتانسیل بسیار بالایی در ایجاد شهروندان الکترونیک برخورداریم و یکی از نقاط قوت ما در سطح منطقه و بعضاً جهان همین ویژگی است.

مسایل مهم در تحقق شهروند الکترونیک

عمده‌ترین مساله درایجاد شهروند الکترونیک فرهنگ‌سازی و تشویق شهروندان به استفاده از خدمات برخط ارایه شده توسط دولت و دیگر نهادهای ارائه دهنده خدمات است. آموزش افراد جامعه اعم از کارمندان دولت، دانشجویان وغیره باعث ترویج فرهنگ استفاده از خدمات برخط خواهد شد. این آموزش‌ها می‌تواند از سطوح ابتدایی در دوران دبستان تا آموزش‌های عالی برای تربیت متخصصان این امر، آموزش‌های آزاد کوتاه و بلندمدت، آموزش‌های غیرمستقیم و یا حتی آموزش در کاربردهای خاص را در برگیرد. این آموزش‌ها باید توسط افراد متخصص و جهت نیل به اهداف مشخص سیاست‌گذاری و اجرا گردد. صرف آموزش‌های پایه کامپیوتر نمی‌توان باعث حرکت افراد به این سمت شد، بلکه باید در این آموزش‌ها جهت‌گیری کاملا” به سمت استفاده برخط از خدمات باشد.

مساله بسیار مهم دیگر که می‌تواند به این فرهنگ کمک نماید، آموزش چگونگی استفاده از خدمات به جای بیان صرف وجود خدمات در اطلاع رسانی هاست. متاسفانه تاکنون به جز در موارد انگشت‌ شمار در اطلاع رسانی ها فقط سعی در اعلام ارایه خدمات شده است که این به تنهایی برای تشویق شهروندان به استفاده از این خدمات کارساز نیست. صرف اینکه وجود یک خدمت به صورت الکترونیکی اعلام گردد، باعث بکارگیری آن توسط شهروندان نمی شود. بلکه باید بطور کاملاً واضح و عملی و از دید یک شهروند چگونگی استفاده از آن خدمت به نحو بسیار شایسته در وب سایت، تلویزیون و یا هر رسانه دیگر مناسب آن خدمت آموزش داده شود.

مشکلات مهم الکترونیکی شدن در ایران

مساله مهم تر برای ترویج شهروند الکترونیک آن است که صرف ایجاد یک وب سایت نمی توان ادعا کرد که یک شرکت و یا سازمان یک سازمان الکترونیک است و درحال ارایه خدمات الکترونیک به مخاطبان خود است. متاسفانه به جز بانک ها سایر نهادها و ارگان های کشور هنوز فقط بوسیله اینترنت اقدام به ارایه خدمات الکترونیک می نمایند، در حالیکه اکثر پیش بینی ها در جهان به این نتیجه می رسد که گوشی های موبایل در آینده گوی سبقت را از کامپیوتر های شخصی می ربایند. توجه به مدیا های مختلف برای ارایه خدمات الکترونیک برای ایجاد یک جامعه واقعی الکترونیک از ضروریاتی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *